different-types-of-glass-for-windows-and-doors_730xx410_597

معرفی شیشه های سکوریت

فهرست مطالب

شیشه سکوریت‌ چیست؟

امروزه شیشه های سکوریت به طور وسیعی در صنعت ساختمان شامل نما، پنجره و دکوراسیون داخلی، در صنعت لوازم خانگی شامل انواع اجاق گاز، فر و مبلمان و …. به کار گرفته می شوند. شیشه سکوریت (Security) به معنای شیشه ایمن است و اصطلاحا به شیشه‌ای اشاره دارد که به‌راحتی نمی‌شکند و ایمنی بالایی ایجاد می‌کند. این شیشه که با نام‌های دیگری مانند شیشه میرال نیز شناخته می‌شود، با آنچه که از شیشه‌های‌ معمولی در ذهن داریم، کاملا متفاوت است.

مهم‌ترین تفاوت شیشه سکوریت و معمولی، نحوه ساخت آن‌ها است. شیشه نشکن برای تولید، وارد کوره‌های مخصوصی می‌شود‌ که دمای بسیار بالایی دارد و پس از رسیدن به دمای مدنظر، بلافاصله باید خنک شود. این شیشه، پس از وارد شدن ضربه، تبدیل به پودر و قطعات ریزی می‌شود که هیچ بخش تیزی ندارد. همچنین تحمل دمای آن بسیار بالاست و می‌تواند تا 300 درجه سانتی‌گراد حرارت را نیز تاب بیاورد.

کاربردهای شیشه سکوریت

  1. مقاومت در برابر ضربه: این شیشه در برابر ضربات بسیار مقاوم است.
  2. شکستن در ابعاد بسیار ریز: این شیشه‌ها پس از خورد شدن لبه‌های تیز ندارند و خطرناک نیستند؛ بلکه به ابعادی کوچک خرد می‌شوند که هیچ آسیبی به افراد نمی‌زند.
  3. تحمل بالای دما: این شیشه‌ها در برابر دمای بالا یا پایین مقاومت بسیار زیادی دارند. در نتیجه اگر دما به یکباره کم یا زیاد شود، جای نگرانی نیست. به همین دلیل از شیشه‌های سکوریت برای  بالای اجاق گاز استفاده می‌کنند.  
  4. مقاومت در برابر فشار: می‌توان وزنی نزدیک به ۴۰ کیلوگرم را بر روی این شیشه قرار داد و مطمئن بود که هیچ آسیبی نمی‌بیند. 
  5. و……

همچنین از این شیشه‌ها برای درب و پنجره هم استفاده می‌شود. درب‌های تاب‌دار، کشویی یا دوتایی را با استفاده از این نوع شیشه تهیه می‌کند. پارتیشن‌های اداری از نوع شیشه‌ای هم با استفاده از این نوع شیشه تهیه می‌شوند.

شیشه های سکوریت چگونه تولید می شود؟

ابتدا اندازه های مختلف برای موارد کاربردی گرفته می شود و شیشه برش داده می شود. مرحله اصلی سکوریت کردن شیشه های برش داده شده یا همان حرارت دیدن آن هاست. بعد از حرارت دیدن به هیچ عنوان شیشه های سکوریت شده را نمی توان برش داد.
اگر در ساخت شیشه سکوریت نقصی وجود داشته باشد؛ ماند وجود حباب در آن ممکن است باعث شکستن آن بشود. بعد از حرارت دیدن و سرد کردن شیشه ها لبه های آن را سوهان می کشند تا تیزی آن از بین برود. بعد از این مراحل شیشه شسته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد

تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی

استحکام و امنیت 

مهمترین تفاوت شیشه سکوریت و شیشه معمولی در استحکام و امنیت بالاتر شیشه سکوریت است. شیشه سکریت با ضخامت یکسان، مقاومتر بیشتری ( حدود 5 برابر بیشتر) در اثر  فشار و ضربه از شیشه معمولی در برابر شکستن دارد. نکته مهم بعدی، امنیت شیشه سکوریت می باشد. اگر فشار و یا ضربه وارد شده به شیشه سکوریت به حدی زیاد باشد که منجر به شکستن آن شود، شیشه سکوریت به صورت ذرات ریز غیر برنده شکسته می شود، در حالیکه شیشه معمولی به صورت قطعات نسبتا بزرگ و بسیار برنده و خطرناک شکسته خواهد شد.

مقاومت در برابر حرارت و گرما

مقاومت شیشه سکوریت در برابر گرما و حرارت بیشتر از شیشه معمولی است و می تواند تا سه برابر بیشتر از شیشه معمولی گرما و شوک حرارتی را تحمل کند.

قابلیت برش مجدد

شیشه معمولی امکان برش مجدد در ابعاد و اندازه های دلخواه را دارد، در حالی که شیشه سکوریت چنین قابلیتی ندارد

5/5
Email
WhatsApp
Telegram
Twitter

دیدگاه ها بسته شده اند.