111111

کرتین وال

فهرست مطالب

کرتین وال چیست؟

کرتین وال یا دیوار پرده ای curtain wall یکی از زیباترین انواع نمای بیرونی ساختمان می باشد که مانند دیواری شیشه ای جلوی بنا قرار میگیرد. این مدل نما به دلیل نصب مجزا از دیوار بیرونی ساختمان اصلی تاثیر چشمگیری بر بار مرده داشته و به همین دلیل در مقاوم سازی بناها موثر عمل می کنند.به طور کلی ساختمان ها دارای ۲ نمای داخلی و خارجی هستند. از زمانی که انسان به غار نشینی روی آورد به هر ۲ جنبه محل سکونتش توجه داشته است. گاه با گیاهان تزیین شده است و گاه با پوست یا اسکلت حیواناتی که توسط صاحب خانه شکار شده اند. اما به تدریج گل و خشت و سپس ترکیب سنگ و گل تا به امروز که انواع نماهای سنگی، آجری و کرتین وال قدمت و تاریخچه نمای ساختمان را می رساند.

اطلاعاتی درباره تاریخ نمای کرتین وال

کرتین وال پوشش بیرونی ساختمانی است که در آن دیوارهای بیرونی غیرسازه ای هستند و فقط برای جلوگیری از ورود هوا و ورود ساکنان استفاده می شود. از آنجایی که کرتین وال غیر سازه ای است، می توان آن را از مواد سبک وزن ساخت، مانند به عنوان شیشه، در نتیجه به طور بالقوه هزینه های ساخت و ساز را کاهش می دهد. مزیت اضافی شیشه این است که نور طبیعی می تواند به اعماق ساختمان نفوذ کند. نمای کرتین وال به جز وزن بار مرده خود هیچ بار ساختاری را از ساختمان حمل نمی کند.

سیستم‌های کرتین وال با سیستم‌های ویترینی متفاوت هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که چندین طبقه را در بر می‌گیرند، و علاوه بر الزامات طراحی مانند انبساط و انقباض حرارتی، نوسان و حرکت ساختمان را در نظر می‌گیرند. الزامات لرزه ای، انحراف آب؛ و راندمان حرارتی برای گرمایش، سرمایش و روشنایی داخلی مقرون به صرفه است.

از لحاظ تاریخی، ساختمان ها از چوب، سنگ تراشی یا ترکیبی از هر دو ساخته می شدند. دیوارهای بیرونی آن‌ها بار را تحمل می‌کردند و بیشتر یا تمام بار کل سازه را تحمل می‌کردند. ماهیت مصالح منجر به محدودیت‌های ذاتی برای ارتفاع ساختمان شد.

جالب است بدانید، که در قرن نوزدهم با توسعه استفاده از پنل‌های شیشه‌ای بزرگ در ساختمان‌ها، سیستم‌های نمای کرتین وال نیز ظهور کردند. از اواسط دهه سی میلادی و با شروع استفاده از آلومینیوم در صنعت ساختمان، استفاده از نمای کرتین وال رواج بیشتری پیدا کرد.

نمای کرتین وال (نمای لامل) چیست؟

نمای کرتین وال که به آن نمای لامل نیز گفته می‌شود نوعی نمای شیشه ای است که حتما در شهر نمونه‌های زیادی از آن را دیده‌اید. به دلیل اینکه شیشه‌های زیادی در این سبک از نماسازی ساختمان استفاده شده است. ممکن است این مورد به ذهن بیاید که این نما فشار زیادی به ساختمان وارد می‌کند. اما در واقع این نما طوری طراحی شده است که ساختار کاملا خود ایستا دارد و هیچ فشار اضافه ای از سمت شیشه‌های این سازه به کل ساختمان وارد نمی‌شود.در واقع نمای کرتین وال یک سازه مجزا است و به کمک پروفیل‌های آلومینیومی، فریم‌هایی به صورت افقی و عمودی برای آن ساخته شده است. به این فریم‌های آلومینیومی لامل گفته می‌شود.نمای کرتین وال، انواع و اقسام و زیادی دارد و پر کاربردترین آن‌ها که حتما شما هم زیاد در ساختمان‌های ساخته شده در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف محل زندگی‌تان دیده‌اید، نماهای کرتین وال شیشه‌ای هستند.از ویژگی‌های مهم نمای کرتین وال، می توان به عایق حرارتی، رطوبت و صوتی بودن آن اشاره کرد. این ویژگی در نمای ساختمان، باعث بهینه سازی دمای محیط و نور می‌شود. به این ترتیب، مصرف انرژی‌های مختلف از جمله برق در ساختمان‌هایی که نمای کرتین وال دارند کاهش می‌یابد.

 

بررسی تفاوت ساختار نمای کرتین وال با دیگر نماها

نمای کرتین وال از نظر ساختار نیز با بسیاری از نماها تفاوت دارد. متریال اصلی در این نما، اکسترودهای آلیاژ آلومینیوم و شیشه می باشد. البته برای کاهش قیمت تمام شده این نما، می توان به جای شیشه از نماهای دیگری مانند پلی کربنات و پلی گلاس نیز استفاده کرد. در واقع شما می توانید به راحتی در نمای دیوار پرده ای تغییراتی ایجاد کنید.تقریبا عملیات اجرا و نصب تمامی نماهای ساختمانی به وسیله دست و با نیروی انسانی صورت می گیرد. اما اجرا و نصب نمای کرتین وال در ابعاد گسترده توسط ماشین آلات و ابزار خاصی صورت می گیرد.

curtain wall
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
curtainwall
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
curtainwall
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
Previous slide
Next slide
5/5

دیدگاه ها بسته شده اند.